تاریخ انتشار: پنجشنبه 1402/08/04 - 10:01
کد خبر: 485909

قم در سوگ شهادت حضرت معصومه(س) غرق ماتم است

قم در سوگ شهادت حضرت معصومه(س) غرق ماتم است

دوستداران و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) امشب همزمان با سالروز شهادت حضرت معصومه(س) با حضور در حرم مطهر بانوی کرامت به عزاداری و سوگواری پرداختند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حرم مطهر حضرت معصومه(س) در شب وفات کریمه اهل بیت(س) میزبان خیل عظیم زائران و عزادارانی است که از شهرهای مختلف و نقاط مختلف شهر قم خود را به این مکان مقدس رسانده‌اند.  به همت خادمان فضاسازی حرم مطهر، شبستان‌ها، صحن‌ها و اماکن مختلف حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها به مناسبت شهادت ایشان، سیاه‌پوش شده است.

از نخستین ساعت‌های امروز مراسم عزاداری با آیین معنوی خطبه خوانی خادمان و سیاه پوش کردن ضریح مطهر آغاز شده است و با سخنرانی و مرثیه خوانی و روضه خوانی ادامه یافته است.

۲۵ موکب در صحن‌های پیامبر اعظم (ص) و جوادالائمه (ع) به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند؛ که ۱۴ موکب عراقی و ۱۱ موکب ایرانی هستند و از استان‌های مختلف در حرم مطهر بانوی کرامت حضور دارند و در حال پذیرایی از زائرین هستند.

مراسم تعویض پرچم حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)  نیز عصر امروز با حضور خادمان حرم اباعبدالله الحسین(ع)، حرم حضرت معصومه(س) و همچنین جمعی از زائرین و مجاورین بانوی کرامت(س) برگزار شد و پرچم حرم مطهر حضرت معصومه(س) به رنگ عزا درآمد. احمد بابایی، شاعر اهل بیت(س) و حسن شالبافان، در این آیین، به شعرخوانی و مداحی پرداختند.

همچنین مراسم شب شهادت بانوی کرامت با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رفیعی برگزار شد.

در دفاع از مظلوم دین، مذهب و آئین هیچ معنایی ندارد

سخنران محفل معارفی حرم مطهر ضمن اشاره به سیر تاریخی هجرت سادات و امامزادگان به سرزمین ایران، با بیان این که نخستین هجرت بزرگ سادات به سرزمین قم بعد از ظلم بنی‌امیه و غالباً در زمان عبدالملک مروان صورت گرفت، اظهار کرد: دومین موج بزرگ هجرت سادات و امامزادگان به سرزمین ایران به بعد از حضور امام رضا علیه‌السلام در خراسان بر می‌گردد.

 وی با اشاره به این که سومین موج هجرت سادات و امامزادگان بعد از تأسیس حکومت علوی طبرستان در سال ۲۵۰ هجری قمری رقم خورد، یادآور شد: علویان با قیام در طبرستان یا همان گلستان امروزی، حدود ۷۰ سال حکومت در آن منطقه را بر دست گرفتند و بسیاری از نوادگان ائمه اطهار علیهم‌السلام نیز در آن دوران برای حضور در پناه حکومت شیعی به ایران هجرت کردند.

 رفیعی به اشتباهات میان قبور امامزادگان اشاره و با بیان این که برای برخی از امامزادگان چندین قبر ذکر شده است، عنوان کرد: برخی از امامزادگان که با چندین واسطه به فرزند امام علیه‌السلام می‌رسند، نام مشترکی با فرزندان بلافصل اهل‌بیت علیهم‌السلام داشتند، این امر در گذر تاریخ مشکلاتی را برای شناسایی دقیق قبور امامزادگان ایجاد نموده است.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تبیین اطلاعات تاریخی در رابطه‌ با حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، با تأکید بر این که ایشان دو سال قبل از امام رضا علیه‌السلام و در قم به شهادت رسیدند، تصریح کرد: چهار تن از ائمه اطهار (ع) در روایات متعددی سفارش زیارت حضرت معصومه (س) را مطرح کردند.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر به اقوال مختلف هجرت حضرت معصومه (س) به ایران اشاره کرد و با تأکید بر این که مقامات، کرامت و جایگاه علمی و شخصیتی حضرت معصومه (س) بر کسی پوشیده نیست، تصریح کرد: حضرت معصومه (س) در میان امامزادگان از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردارند.

وی نقل‌های تاریخی در رابطه ‌با حضرت معصومه (س) را مورد توجه قرار داد و ضمن بیان روایتی از امام صادق (ع) از دیدارشان با یکی از اهالی قم، یادآور شد: امام صادق (ع) در دیدار با یکی از اهالی قم، خاندان این دیار را از نجبای امت یاد نموده، می‌فرمایند؛ هر ستمگری که قصد نابودی مردم این شهر را کند، خداوند متعال کمر آن ستمگر را می‌شکند.

 رفیعی در ادامه به ویژگی‌های شهر مقدس قم در روایات اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: شهر قم از زمانی که به‌عنوان مرکزی شیعی در نزد پیروان اهل‌بیت (ع) شهرت یافت، پیوسته مهد دانش و فضیلت و سرچشمه حکمت و معرفت بوده، مهم‌ترین کتاب‌های دینی و معارفی توسط مردانی از دیار قم از جمله شیخ صدوق، ابن بابویه قمی، علی بن ابراهیم قمی نگاشته شده است.

 وی با بیان این که کتاب کافی مرحوم کلینی، مملو از روایت محدثان قمی است، تأکید کرد: شهر مقدس قم همواره کانون توجه اهل‌بیت (ع) قرار داشت و تربتش به شرافت و مردمش نیز به فضیلت ستوده شده است؛ دیار قم در گذرگاه‌های مختلف تاریخی از جمله در دوران حضرت معصومه (س) کانون محبین اهل‌بیت (ع) بود.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن بیان کرامات فاطمه معصومه (س)، مراجع و علما را برجسته‌ترین ناقلان کرامات حضرت معصومه (س) دانست و اظهار کرد: وقتی مراجع، بزرگان و علمای تراز اسلام ناقل کرامتی می‌شوند، نشان‌دهنده عظمت کرامت این بانوی بزرگوار است.

 وی در ادامه برخی از کرامات حضرت معصومه (س) که توسط علما و بزرگان دین نقل شده را موردتوجه قرار داد و یادآور شد: زبان مراجع، مجتهدین و علما سرشار از نقل کرامات حضرت معصومه (س) است؛ وجود مضجع شریف فاطمه معصومه (س)، بارزترین علت تأسیس و تقویت مرکز بزرگ دینی و حوزه علمیه در قم است.

 رفیعی در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به مظلومیت ملت فلسطین و جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی، با تأکید بر این که قیام ملت مظلوم فلسطین و جنایات دیوانه‌وار این رژیم کودک کش، زمینه‌ساز سقوط سریع دولت صهیونیستی خواهد بود، تصریح کرد: امام علی (ع) در روایتی تأکید کردند؛ مردم یا برادر دینی شما هستند یا برادر انسانی؛ لذا در دفاع از مظلوم دین، مذهب و آئین هیچ معنایی ندارد.

برپایی دسته‌های عزاداری، اجتماع نوجوانان فاطمی، مرثیه‌سرایی مهدی رسولی و روضه‌خوانی سیدرضا نریمانی بخش دیگری از برنامه‌ها در مراسم عزاداری شب شهادت حضرت فاطمه معصومه (س) بود.

همچنین زائران حمایت خود را از مردم فلسطین، در شب شهادت بانوی کرامت با سردادن فریاد یا حیدر یا حیدر (ع) اعلام کردند.

اجتماع هیئات مذهبی قم، مشهد و سایر استان‌ها نیز با حضور در شب شهادت حضرت معصومه (س) در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین بندانی و نوحه‌خوانی حسن شالبافان نیز بخشی دیگری از مراسم عزاداری در شب شهادت حضرت فاطمه معصومه(س) بود.

به گزارش ایسنا، قرائت دعای ندبه، آیین جاروکشان خادمان از ساعت ۷ صبح در صحن امام رضا علیه‌السلام و برپایی دسته عزاداری خادمان حضرت از ساعت ۸ از بیت‌النور به سمت حرم مطهر، تجمع کودکان فاطمی و مراسم عزاداری آذری‌زبان‌ها  و برگزاری آیین شمعدان گردانی خادمان نیز از برنامه‌های سالروز شهادت حضرت معصومه(س)  برای دوستداران و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است که به عزاداری و سوگواری می‌پردازند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده
کاریکاتور| پاسخ مسخره!
قدردانی زلفی‌گل از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
زلفی گل: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
نامه رئیس دانشگاه میبد به رئیس دانشگاه کلمبیا: به دانشجویان غیور خود فرصت اعتراض بدهید
دیپلمات ایرانی: جنبش دانشجویی در خط مقدم اعتراض‌ به حامیان نسل‌کشی در غزه است
جنبش دانشجویی در آمریکا بیداری وجدان ملت‌هاست
سازمان بهداشت جهانی: باید فورا در غزه آتش‌بس برقرار شود
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
نامه‌ی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top